Våra tips – så skapar du en riktigt snygg banner

 

Har du bokat en banner på utbildning.se? Vad roligt! Här har vi samlat olika tips och knep för dig att ta del av, för att ge dig de bästa förutsättningarna när du skapar din bannerannons. 

 

Text – hur ska du tänka?

Eftersom sidobannern inte är speciellt stor rekommenderar vi att använda så lite text som möjligt, men ändå vara tydlig med vad du erbjuder. Till exempel en rubrik med utbildningens namn tillsammans med en kort, inspirerande text om vad utbildningen ger deltagaren. Detta för att locka framtida deltagare att klicka på annonsen. Tänk också på att texten behöver vara tillräckligt stor för att kunna läsas utan problem.

 

Exempel sidobanner:

Untitled-3

 

Toppbannern däremot är större och ger dig mer utrymme för text. Du kan till exempel lyfta fler utbildningar eller vara mer informativ. Vi vill dock ändå rekommendera att inte fylla annonsen med allt för mycket text, eftersom eventuella framtida deltagare ska ha en anledning att klicka på annonsen för att läsa mer.

 

Exempel toppbanner:

Untitled-4

 

Obs. tänk på att toppbannern publiceras i 3 format, för desktop, surfplatta och mobil. Detta innebär att mobilversionen är mycket mindre än desktopversionen och kräver mindre med text i större storlek, för att besökarna på sajten ska kunna läsa vad det står. 

 

Bilder – hur väljer du?

Du kan antingen välja en bild där du lägger på text och logotyp, men du kan också använda dig av fler “sidor” på annonsen där du isåfall även kan välja fler bilder. 

Det viktigaste att tänka på när du väljer bilder är att de ska vara relevanta gentemot vad som står i texten. Annonserar du en vårdutbildning passar det såklart extra bra med en bild på någon som jobbar inom vården. Sedan vet vi att det fungerar bäst med bilder på människor, eftersom människor dras till just andra människor. 

Ett plus skulle vara om du har bilder från din egen verksamhet, kanske under en utbildning, istället för att försöka hitta en generisk bild på bildbanker. Men om så blir fallet hjälper vi dig gärna!

 

Statiskt eller animerat – vad fungerar bäst för dig?

Testa, testa, testa! Det är vårt bästa tips. Skicka in en statisk version av din banner tillsammans med en animerad, vi är alltid positiva till att testa för att se vad som fungerar bäst för just dig och ditt varumärke. Om det så bara gäller att “Läs mer”-knappen blinkar lite i den animerade versionen eller att bilderna kommer i en loop vs. en statisk annons med bild och text, så kan vi enkelt se sedan vad som gav bäst resultat! 

Omväxling förnöjer – men glöm inte röda tråden!

Ska du annonsera flera månader i följd, se till att variera ditt material. Det betyder inte att allt material behöver bytas ut varje gång, du kan behålla samma mall, men variera budskap, formulering eller bildval. Växla dina banners utformning dels för att testa olika varianter mot varandra, men också för att vara konkurrenskraftig och relevant för att uppfylla och överträffa återkommande besökares ständigt föränderliga förväntningar
.

Se till att dina banners följer en röd tråd, för att skapa igenkänning hos målgruppen. Skapa en naturlig resa för den som klickar på din banner. Det kan du åstadkomma genom att se till att din banner talar samma språk som hemsidan dit annonsen länkar, exempelvis genom att använda samma typsnitt, färger och bildspråk samt att målsidan har relevans för det budskap som din banner kommunicerar.

Materialproduktion – behöver du hjälp med att sätta ihop din annons? 

Ibland behövs det lite hjälp, kanske har du inte resurserna eller verktygen för att sätta ihop en visuellt tilltalande annons? Eller hittar du inte tiden för att skapa annonsen? Kontakta din kundkontakt på utbildning.se så hjälper vi dig! 


Materialdeadline – när ska du lämna in och varför?

Deadline för att lämna in ditt material till material@utbildning.se är alltid den 15:e, månaden innan bannern är bokad. Detta för att vi i god tid ska kunna publicera din annons med utrymme för ändringar, om så önskas. 

 

Slutligen, var enkel och konkret, tänk på budskapet du vill förmedla i annonsen. Och tveka inte på att fråga oss om du undrar något!

Rebecca Ljunggren

Client Marketing Specialist