Kvalitén på utbildningar spelar roll. Hur försäkrar sig deltagaren om att utbildningen hen får faktiskt håller vad den lovar? Hur försäkrar sig näringslivet om att den anställde faktiskt kan det certifikatet lovar? Och hur mäter man kvaliteten?
För att svara på de här frågorna finns det två initiativ där Keystone Education Group och utbildning.se varit med – NDQ och SKEU. Båda finns till för att hjälpa branscher och användare att säkra att de får rätt och bra kompetens.
NDQ – nätverket för digital kompetenssäkring
NDQ är ett system för att gradera vilken kompetenssäkring som görs och är framtagen av olika branschorganisationer inom samhällsbyggnad. Syftet med systemet är att förbättra och standardisera hanteringen av kurser och certifieringar. Systemet kom precis tillbaka till Svensk Byggtjänst efter att en remissrunda avslutades i början på oktober 2024.
Ett ramverk för att verifiera kunskaper
Enkelt förklarat graderas kurserna utifrån vilken kvalitetssäkring de har. Till exempel: en kurs som kräver uppvisande av legitimation vid examensprov har högsta möjliga standard medan en kurs där deltagande utan legitimation och inget examensprov krävs har lägsta möjliga. Det blir som ett ramverk för att kvalitetssäkra certifieringar.
I stora drag har NDQ och dess system följande huvudpunkter:
- Säkringsnivåer: Systemet består av olika nivåer, från sektorscertifikat (B) till utbildningsintyg (E) och information (F), beroende på hur omfattande lärandemål, verifiering och identitetskontroll är. Högre nivåer innebär striktare verifiering och bättre kvalitetssäkring.
- Identitetskontroll: Identitetsverifiering sträcker sig från enkel e-postverifiering till fysiska ID-kontroller och digital autentisering beroende på behovet av tillförlitlighet.
- Användning: Systemet kan användas i olika branscher för att säkerställa att utbildningar och certifieringar uppfyller höga kvalitetskrav.
- Mikromeriter: Kortare, verifierade läranderesultat som håller på att införas i Sverige och kommer regleras av Myndigheten för yrkeshögskolan.
Läs mer om NDQ på kvalitetskompetens.se.
SKEU – standard för kvalitets- och effektmätning av utbildning
SKEU, eller Standardisering av kvalitets- och effektmätning av utbildning, är ett initiativ där elva stora beställarorganisationer har samlats för att utveckla en ny standard för kvalitets- och effektmätning av utbildningar. Detta är en reaktion på att nuvarande villkor för utbildning ofta inte motsvarar beställarnas behov, vilket skapar osäkerhet kring investeringarnas kvalitet och effekter. Målet med SKEU är att säkerställa att de stora investeringar som görs i utbildning ger avsedda resultat, både för de enskilda organisationerna och för samhället i stort.
Mäta kvalitet och effekt av utbildning
SKEU fokuserar på att skapa en professionell standard för att mäta kvalitet och effekt ur ett beställarperspektiv. Inledande arbete har delat in deltagarna i grupper för att utforska frågor kring kvalitets- och effektmätning, med syftet att skapa gemensamma målsättningar och mätmetoder. Utvärderingar av utbildningarna kommer att genomföras systematiskt för att bedöma deltagarnas upplevelser och resultaten av utbildningarna. Det planeras även för att använda en oberoende tredje part för att genomföra mätningarna, vilket ger beställarna större kontroll och möjlighet att få ut statistik och data. Vidare ska det utvecklas en process för att säkerställa att utbildningsinsatserna ger hög kvalitet och effekt.
Mätningen handlar om att både utvärdera kvaliteten och mäta effekterna av utbildningar. Där kan man säga att det finns två huvudsakliga mål:
Kvalitetsmätning: Denna del avser utvärderingen av utbildningsupplevelsen, där fokus ligger på hur deltagarna uppfattar utbildningen. Mätningen besvarar frågor som exempelvis:
- Förstod deltagarna målet och syftet med utbildningen?
- Hade de rätt förkunskaper för att tillgodogöra sig innehållet?
- Hur uppfattade de utbildarens kompetens och utbildningens helhetskvalitet?
- Skulle de rekommendera utbildningen till andra?
Effektmätning: Här mäts de faktiska effekterna av utbildningen, alltså om utbildningen uppnådde sina mål och skapade de önskade resultaten. Denna del innefattar frågor som:
- Uppfylldes målen med utbildningen för individen och organisationen?
- Hur stor inverkan hade utbildningen på måluppfyllelse och arbetsresultat?
- Vilken roll spelade utbildningen för att uppnå önskat resultat, och hur nöjda var deltagarna med effekten?
Kort sagt handlar SKEU om att skapa en standardiserad metod för att systematiskt utvärdera kvaliteten och mäta effekten av utbildningar, för att både beställare och leverantörer ska kunna få en tydlig bild av vad utbildningsinsatserna leder till.
För mer information om NDQ och SKEU var god kontakta Gabriel Seidel på gabriel.seidel@keg.com