Det är ingen nyhet att 50 procent av alla yrkesverksamma behöver bättra på sina kunskaper för att vara ajour med arbetsmarknaden. Under hösten pågår ett stort reformarbete där man bland annat har tagit fram ett särskilt studiestöd för yrkesverksamma.
Det nya omställningsstödet väntas skapa fler utbildningstillfällen än tidigare. När fler får ekonomisk möjlighet att bättra på sina kunskaper för att vara konkurrenskraftiga på arbetsmarknaden behöver fler utbildningsanordnare erbjuda fler utbildningar. Vad innebär det för dig? Självklart en hel del. Mycket kommer tiden att få utvisa, men här är några saker ni kan börja med redan nu.
Se över verksamheten
Vad har ni för utbud? Har ni nischat er inom ett specifikt område eller erbjuder ni en bred variation av kurser och utbildningar? Oavsett är det bra att med jämna mellanrum se över vad ni erbjuder och till vem. Är era utbildningar lönsamma? Kostar det mer än det smakar? Det är lätt att köra på i gamla hjulspår, men desto svårare att tänka utanför den berömda boxen.
Att se över verksamheten ordentligt kan låta som en självklarhet och förhoppningsvis gör många av er utbildningsanordnare det kontinuerligt. Men inför det unika läge vi står inför är det också bra att fundera på vilka kurser som är lönsamma, vilka som har flest deltagare och vilka som kanske inte riktigt lever upp till måttet längre. Oavsett era egna personliga preferenser.
Populära kurser eller kompetensbrist?
Två gånger om året släpper vi på utbildning.se en statistikrapport med en översikt över våra sajter. Där kan du enkelt se vilka kategorier som lockar flest besökare. Om ni vill utöka er verksamhet med nya kurser är det ett enkelt sätt att se var intresset finns. Behöver ni mer specifik data än så för att få en ordentlig uppfattning så hjälper vi er gärna med det. Boka ett möte med oss så kan vi prata mer om det!
En annan väg att gå är att titta på de områden där det råder kompetensbrist på arbetsmarknaden idag. Programmering är ett exempel på ett yrke där det finns många arbetstillfällen att fylla och kunskaper ofta behöver utökas.
Digitalisera för att skapa fler utbildningstillfällen
Klassrum och föreläsningar i all ära, men vissa gånger är det värt att fundera på om den här kursen/utbildningen inte skulle göra sig lika bra digitalt. Med ett digitalt koncept är det ofta lättare för kurs- eller utbildningsdeltagaren att ta till sig materialet i egen takt. Det är då smidigare att kombinera sin kompetensutveckling med till exempel jobb och familj.
Under pandemin började vi hjälpa våra kunder att digitalisera sitt utbud. Det mynnade ut i vårt alldeles egna produktionsbolag Keystone Production.
Nå ut till rätt personer
Ju fler som satsar på kompetensutveckling, desto större konkurrens blir det om deltagarna. För att få fram just ert varumärke är det viktigare än någonsin att stå ut i bruset och nå ut till rätt personer. Precis som med er verksamhet är det en bra idé att gå igenom hur er målgrupp ser ut, vilka är de och vad jobbar de med? Hur ser deras livssituation ut, var bor de, hur mycket tid har de att lägga på en kurs eller utbildning och vad får de ut av att göra det?
På utbildning.se jobbar dagligen med att matcha våra kunders utbildningsutbud med våra besökares behov. Vi når dem via sociala medier, deras mejl och bred displayannonsering men oftast är det deras egna sökbeteende online som får dem att hitta till oss - och våra kunder. Intresserad av att veta hur vi kan hjälpa er? Boka ett möte så berättar vi gärna mer!