Så boostar du din annonsering på TikTok

 

Kan man lyckas med annonsering på TikTok – utan att behöva ta ett enda danssteg? I det här blogginlägget ger vi dig en sammanfattning av vårt webbinarium: Så boostar du din annonsering på TikTok.  

TikTok har under de senaste åren blivit en av de mest populära sociala plattformarna bland internetanvändare världen över. För dig som utbildningsarrangör finns det därför stor potential att nå ut till en bred publik samtidigt som du marknadsför dina utbildningar på ett engagerande och dynamiskt sätt.   

 

Vad är TikTok och vad gör man där? 

För dig som inte stött på TikTok tidigare kan man kort och gott säga att det är en mobilapp där användarna kan skapa och dela korta videoklipp. Från början hette appen Musical.ly och fokuserade på musik och dans, men den har sedan dess utvecklats till att erbjuda olika typer av innehåll så som humor, gör-det-själv-projekt, utbildning och mycket mer.   

Användarna på TikTok är främst unga människor men äldre generationer blir också alltmer aktiva på plattformen och formatet har spridit sig även till Instagram och Facebook. Det finns en mångfald av innehåll på TikTok, vilket gör appen till en attraktiv marknadsföringskanal för företag i olika branscher.   

 

Olika typer av innehåll  

När det kommer till innehåll på plattformen finns det två huvudsakliga sätt att nå ut till användare: genom organiskt innehåll eller betalda annonser. Organiskt innehåll skapas av användarna själva utan någon kostnad. Betalda annonser innebär att du med hjälp av TikToks annonseringsmöjligheter kan rikta in dig mot specifika målgrupper och få ditt innehåll att visas i användarnas flöde. Annonserna på TikTok kan vara både kreativa och interaktiva för att locka användarnas uppmärksamhet och engagemang.  

 

Det här behöver du veta om annonsering 

Om du bestämmer dig för att annonsera på TikTok finns det några viktiga faktorer att ha i åtanke. Innan du börjar annonsera måste du till exempel definiera din målgrupp noggrant och framför allt, lära känna den. Som utbildningsarrangör har du troligen en ganska bra inblick i era nuvarande studenter och kan därför ha en bra hjälp på traven för att locka fler. 

Det är också viktigt att du anpassar dina annonser till plattformens unika format. Det är korta och uppmärksamhetsväckande annonser som fungerar bäst för att fånga användarnas intresse. Att skapa interaktiva annonser där användaren kan delta och agera kommer också öka chanserna att de interagerar med annonsen och på så sätt sprider ert budskap vidare. Det kan kännas ovant att korta ner budskapet för att passa en plattform från TikTok, men att fråga om uppmärksamhet är det centrala för att nå ut. 

Glöm inte bort att utforska plattformens annonseringsverktyg. Har du tidigare arbetat med annonser på Meta, såsom på Facebook eller Instagram, kommer du förmodligen känna dig relativt hemma i verktyget. Sist men inte minst är det viktigt att mäta och analysera resultaten av dina annonser, så att du på ett enkelt sätt kan optimera dina framtida kampanjer. Se till att använda appens egna analysverktyg för att utvärdera och göra justeringar för att förbättra dina resultat.   
 

5 tips för dig som vill börja med annonsering på TikTok

1. Förstå din målgrupp
Det är viktigt att du förstår din målgrupp och deras preferenser. Se därför till att du tar dig tid att undersöka vilka typer av innehåll och trender som engagerar just din målgrupp på plattformen. Kanske är det områden som du erbjuder utbildning inom eller i allmänna kategorier som handlar om att fortsätta utvecklas. Dessa insatser kommer hjälpa dig att skapa mer relevant och attraktivt annonseringsinnehåll.  

2. Våga gå mot strömmen 
Se till att vara kreativ och skapa innehåll som sticker ut i flödet. Det gör du till exempel med välgjort material, som inte bara behöver vara mobilproducerat. De flesta scrollar väldigt avslappnat och relativt ouppmärksamt på sociala medier och det är därför viktigt att bryta det mönstret för att skapa en reaktion.  

3. Utforma dina annonser med snabba klipp  
På TikTok måste du snabbt fånga användarnas uppmärksamhet för att få dem att stanna kvar. För att se till att tittaren är engagerad genom hela ditt klipp, se till att använda fängslande element, tydliga budskap och snabba klipp. Om du skapar en annons med fem klipp eller mer så presterar annonsen 171 % bättre än om du har färre och längre klipp.   
 
4. Ljud är avgörande 
På TikTok är det viktigt att tänka ”sound first” i stället för ”eyes first” som är viktigare på exempelvis Instagram. Det innebär att du alltid måste ha med ljud, populära låtar och ljudeffekter för att hålla kvar tittarens uppmärksamhet.   
 
5. Mät och analysera resultat 
Precis som med annan digital marknadsföring är det viktigt att mäta och analysera dina resultat. Utvärdera hur dina annonser presterar genom att titta på mätetal som klickfrekvens, visningar och konverteringar. Du kan även testa dig fram genom att göra olika A/B-tester, alltså att du testar olika varianter av dina annonser för att se vilken annons som presterar bäst.   
 

Blev du nyfiken och vill veta mer kring hur ni kan arbeta med annonsering på TikTok? I vårt webbinarium får du ta del av ännu fler tips och mer ingående information om plattformen. 

Se hela webbinariet här

Picture of Wilma Abrahamsson Hjärne
Wilma Abrahamsson Hjärne

Digital Content Editor