Kompetensutveckling är en nyckelfaktor för både personlig och organisatorisk tillväxt. Men hur ser arbetsmarknaden egentligen på ämnet? Vad vill individer när det kommer till att utveckla sin kompetens? Och vad hindrar arbetsgivare från att erbjuda sina anställda de utvecklingsmöjligheter de kanske skulle behöva?
Det är några av de frågor vi har undersökt i vår senaste rapport, Kompetens och karriär – perspektiv från arbetsmarknaden, där vi gör en djupdykning i ämnet. I rapporten delar vi med oss av viktiga insikter om både individers och arbetsgivares syn på kompetensutveckling.
Hur villiga är arbetstagare att kompetensutveckla sig?
Enligt undersökningen är faktorer som tidsbrist, ekonomi och brist på tillgång till relevanta utbildningar några av de allra största största hindren. Men medarbetare har viljan att lägga tid på kompetensutveckling och de flesta vill lägga ner mer tid på utbildning än vad de faktiskt har tillgång till.
Vi ställde också frågan till arbetsgivarna: Vad hindrar er från att satsa mer på kompetensutveckling för era anställda? Det visade sig att brist på tid och resurser är de största faktorerna.
Vad betyder detta för framtiden?
Rapporten ger oss en tydlig bild av de utmaningar som både arbetstagare och arbetsgivare står inför när det gäller kompetensutveckling. För att möta dessa utmaningar behövs mer flexibilitet, bättre resurser och en starkare förståelse för de långsiktiga fördelarna med kompetensutveckling.
Vill du veta mer om arbetsmarknadens åsikt om kompetensutveckling och få insikter om de mest aktuella trenderna? Den 4 december höll vi i ett webbinarium där vi presenterade resultaten från rapporten och diskuterade framtidens kompetensutveckling.