utbildning.se: Första halvåret av 2025 i siffror

 

Hur såg beteendet ut hos utbildningssökande ut under perioden 1 januari–30 juni 2025? Vilka ämnen och kompetenser var mest efterfrågade? Och vilka trender kan vi se inför 2026?

Besökarna på utbildning.se
Under det första halvåret hade utbildning.se 872 811 unika besökare. En genomsnittlig besökare spenderade 1,5 minuter på sajten när de sökte utbildningar och besökte i snitt 1,85 sidor per session.


När det gäller enheter stod mobilen för 58 % av besöken, datorn för 41 % och surfplattor för 
1 %.

Vilka utbildningar lockar flest?
Vård fortsätter vara det mest populära utbildningsområdet, följt av ledarskap, transport & 
fordon, teknik och IT–avancerad.

Bland de mest efterfrågade utbildningarna utmärkte sig framför allt undersköterskeutbildningar och diplomerad ekonomiassistent, men även kurser inom ledarskap.

Läs rapporten


Nya trender – AI klättrar snabbt
Intresset för artificiell intelligens är nytt i årets rapport men sticker redan ut som ett område 
som väntas växa snabbt framöver.

Andra kategorier som ökat mest det senaste halvåret är:

  • YKB fortbildning (+147 %)
  • Ny som chef (+122 %)
  • Inredning (+52 %)
  • Vård (+30 %)
  • Företagsledning/styrelse (+29 %)


Hur hittar besökarna till utbildning.se?

Störst andel besökare kommer via organisk söktrafik, där man exempelvis söker på 
“affärsengelska kurs” och hittar utbildning.se via sökmotorer. Därefter följer direkttrafik och 
betald trafik.

Sett till innehåll står utbildningssidor för den största delen av trafiken, följt av artiklar och 
guider.

Vilka sidor engagerar mest?
Mest besökta sidan var "DiSC-testet", följt av artikeln om "4 personlighetstyper du 
möter varje dag". Därefter lockade även "truckkort" och "Karriärguiden" en stor andel av 
besökarna.

Bland de redaktionella artiklarna som genererade flest intresseanmälningar var det framför allt truckkort, personlighetstyper, arbetsgivarnas kompetenskris och projektledarguiden som 
stod ut.

Vill ni få fler insikter?
I vårt webbinarium går vi igenom rapporten mer detaljerat och diskuterar hur ni kan använda datan för att optimera era utbildningskampanjer.

Ta del av webbinariet här

Picture of Gabriel Seidel
Gabriel Seidel

PR Specialist