Marknadsföringstrenderna du behöver ha koll på 2022

 

Funderar du över hur du ska marknadsföra ditt företag under dessa oroliga tider? Forskaren och marknadsföringsexperten Erik Modig ger sina bästa tips för framgångsrik och långsiktig marknadsföring 2022. Här är ett smakprov på det som togs upp i webbinariet den 7 april.

Vi lever i en turbulent tid. Både pandemin och kriget påverkar vår vardag och våra företag. En följd av dessa oroligheter är att människor känner större osäkerhet. Det är viktigt att tala med sina kunder och inte bara fortsätta som om ingenting har hänt. Tala om omständigheterna i världen, och fokusera på att visa hur ni bidrar – något som är positivt både för er kundbas och företagskulturen. 

Investera i kris för att få tillbaka i bättre tider

I goda tider ifrågasätter vi inte våra livsval i särskilt stor utsträckning. I svåra tider kommer funderingar såsom; Ska jag kanske byta gym? Ska jag handla på en annan butik? Detta ifrågasättande öppnar upp möjligheten för dig att nå nya kunder. Ta tillfället akt att kommunicera med nya potentiella kunder så kommer ni att belönas senare.  

Vikten i att tänka långsiktigt

För att företag ska vara framgångsrika långsiktigt är det viktigt att hitta balansen mellan kunderna som är köpredo nu och de som kommer att vara det i framtiden. Fem procent är redo att köpa nu, resterande 95 procent vill du fånga in i framtiden. Investera i ditt företags varumärke så att de väljer just din produkt när de är redo. Bred annonsering kanske inte säljer idag, men kommer bli gynnsamt i framtiden. 

Skapa trygghet men bryt vanor

Vad kan ni göra idag för att förbättra er marknadsföring? Det första tipset är att ge era kunder socialt bevis på att er produkt är eftertraktad. Visa upp de människor som tycker om er produkt, både via bilder och recensioner. Om er produkt inte kan visas på bild, visa upp människor som skulle kunna använda den. Att visa ansikten är viktigt för att bygga förtroende för ert företag. 

Det andra tipset är att våga vara oväntade! Vänd på budskapet, om ni normalt lyfter varför man ska köpa er produkt, tryck på varför man inte ska köpa den. Detta skapar både intresse och får er att reflektera över hur ni kan argumentera för er produkt. 

Vill du veta hur man ska tänka kring marknadsföringskanaler och varför det är viktigt att avsätta tid för reflektion? Fyll i formuläret nedan för att få tillgång till webbinariet med Erik Modig.

 

Gabrielle Längbo

Digital Content Specialist