Att som företag arbeta mer kundfokuserat är enklare sagt än gjort men det är tydligt att företag som väljer att utgå från kunden är mer lönsamma och mer konkurrenskraftiga. Att kartlägga när och hur du har kontakt med din målgrupp är en bra början men det räcker inte. Du behöver vara medveten om kundresans faser och ta med det i processen när du kartlägger din kundresa.
Enkelt förklarat handlar kundresan om att förstå var din kund befinner sig i sin köpprocess och hur du som företag kan vara relevant genom hela processen. Du vill inte rikta fel annonser vid fel tillfälle. För att få ut så mycket som möjligt av din marknadsföringsbudget är det viktigt att du har kunskap om din målgrupp och dina kunder. Bra marknadsföring ska hjälpa både dig som företag och din kund. I det stora hela handlar det om att vara aktuell och att tala med rätt person vid rätt tillfälle i rätt kanal. Har du gedigen kunskap om dina kunder kommer du kunna ha en mer träffsäker marknadsföring.
En kundresa kan delas in flera steg beroende på vilken produkt eller typ av köp det handlar om. Resan kan vara lång eller kort men en start är att börja med är att få en förståelse för de olika faserna.
Kundresans 4 faser
-
Locka (Attract)
I den här fasen uppstår behovet eller problemet hos ditt potentiella lead men hen vet inte hur eller om det behöver lösas. Kanske rent av inte är medveten om det än. Nu har du chansen att fånga kunden med innehåll som utbildar, inspirerar och informerar.
-
Konvertera (Convert)
Nu är ditt lead medveten om sitt behov och letar aktivt efter lösningar. Leadet är inte redo för att fatta ett beslut men kommer leta efter så mycket information som möjligt för att ha flera alternativ att välja bland. Det är nu det är viktigt att du kommunicerar i rätt kanal och med kvalitativt innehåll som bekräftar att du är lösningen.
-
Stänga affären (Close)
Nu är ditt lead nära att fatta ett beslut. Det är nu du ska övertyga kunden om att du är den bästa lösningen. Här är det viktigt att tänka på att i denna fas kan det tillkomma nya kontakter. Beslutsfattaren är inte alltid samma person som hittat och valt just ditt företag som lösningen på problemet/behovet.
-
Lojalitet (Delight)
Det är nu ditt lead är en kund. Nu ska du sträva efter att få kunden att bli ambassadör för ditt företag så du genererar flera leads eller att kunden blir intresserad av fler utbildningar eller tjänster från dig. Det är nu du ska skapa lojalitet.
Se de olika faserna i kundresan ur kundens perspektiv
Skillnaden mellan ett framgångsrikt företag och ett mindre framgångsrikt företag är att de kan mer om sina kunder. Framgångsrika företag kartlägger sina kundresor flera gånger om. De förnyar och arbetar hela tiden med att göra den så optimal som möjligt. Viktigast är att vara medveten om att kundresan börjar långt innan kunden hamnar på startsidan på din webbplats och den avslutas inte heller med ett köp av en utbildning.
Se kundresan som ett kretslopp!