4 misstag att undvika som utbildningsleverantör

Leadsoptimering

Som utbildningsleverantör är ditt mål att locka nya kunder. Även om det kan kännas som om du gör allt du kan för att locka nya kunder till dina utbildningar, finns alltid chansen att du gör några misstag som du enkelt kan korrigera!

1. Jaga inte efter kunden som blir tyst

Att få leads är spännande. Det kan dock vara tråkigt om du svarar och inte får ett svar tillbaka.

Enligt vår undersökning är ett av de största problemen som utbildningsleverantörer upplever att de inte får något svar tillbaka efter att de har svarat på en intresseanmälan. Istället för att slappna av och anta att förfrågan gick en annan riktning eller tappade intresset, se till att du följer upp igen.

Känn inte behov av att vara avlägsen, det är ju de som kontaktade dig först. Även om de inte bokar en utbildning den här gången kan det bana vägen för framtida bokningar. Tre dagar är en bra tid att höra av sig efter att du har skickat ditt första svar.

2. Att inte utnyttja recensioner

Utbildningsleverantörer fortsätter att underskatta kraften i recensioner. Att använda recensioner för att marknadsföra dina utbildningar och dig själv kan spela en viktig roll när en klient beslutar att boka dig eller inte. I själva verket har våra undersökningar visat att utbildningar som har recensioner får upp till tre gånger fler intresseanmälningar.

Gör en ansträngning för att få fler recensioner i år genom att följa upp med kunder direkt efter utbildningen. Detta hjälper dig inte bara att mäta hur nöjda dina kunder är, utan det kommer också att säkerställa att du ständigt får ett flöde av värdefullt marknadsföringsinnehåll.

Att ha aktuella recensioner med i din profil är en viktig del i försäljningen. Investera dig själv genom att utnyttja recensioner.

3. Att inte använda relevant innehåll

Det finns en gammal myt att mer alltid är bättre. Även om detta ibland är sant, är kvaliteten alltid bättre än kvantiteten när det gäller profil- och utbildningsbeskrivningar samt resurser.

Många leverantörer gör misstaget att lägga till för mycket långrandig och onödig information. Även om detta kan tyckas som en bra idé, kan det ofta driva bort potentiella kunder snarare än att driva in dem. Genom att inte berätta allt skapar du också nyfikenhet och ett sug hos kunden att gå dina utbildningar.

Enligt data från Tony Haile, VD för dataanalys företaget Chartbeat, tillbringar 55% av människor färre än 15 sekunder aktivt på en webbsida.

Med detta i åtanke är det viktigt att fokusera på att lista relevant och aktuell information som snabbt och enkelt kan informerar läsaren om dina utbildningar. Detta börjar med din utbildningstitel. Om en läsare inte kan förstå  vad din utbildning handlar om utifrån titeln, kommer de förmodligen inte att bry sig om att läsa din beskrivning. Se till att dina viktiga försäljningspunkter är tydliga högst upp på din sida så att dina läsare inte tappar intresset.

Förutom att säkerställa att ditt innehåll är relevant och skräddarsytt för din publik, se till att fokusera på att ge fängslande bilder. Många utbildningsleverantörer sätter bilder på backburner efter skriftligt innehåll,  ett enormt misstag. Det första som en användare ser är bannern högst upp på din sida. Ignorera inte den här bilden. Använd det som en möjlighet att ge ett positivt första intryck av ditt företag. 

Dessutom kan hjälp av verktyg såsom video hjälpa till att utöka din profil utöver bara text och samtidigt ge intresserade kandidater en smygtitt till vad de kan förvänta sig av dina utbildningar.

Låt inte irrelevant innehåll hålla dig tillbaka. Ta tag i din helhetsbild och visa dina användare varför de ska boka med dig.

4. Att inte spåra

Ett av de största misstagen som utbildningsleverantörer gör är att inte spåra sin egen trafik och andra marknadsföringsinsatser. Om du känner att du inte får så många kunder som du vill kan det bero på att du inte drar tillräckligt med trafik till din webbplats.

Alla aktiviteter har statistik. Om du inte övervakar dem har du ingen aning om hur effektiva eller ineffektiva de är? Att använda verktyg som Google Analytics, HubSpot eller Ahrefs kan ge dig en stor konkurrensfördel genom att visa hur mycket trafik du drar in, vilken typ av publik du lockar, hur bra dina marknadsföringsinsatser presterar och mycket mer.