Undvik dessa 4 misstag och locka till dig nya kursdeltagare

 

Känns det som att du gör allt för att locka till dig nya kursdeltagare men det går inte lika bra som du har förväntat dig? Troligtvis begår du omedvetet några utav dessa 4 vanliga misstag och de är lätta att korrigera!

Undvik dessa 4 misstag när du vill locka till dig nya kursdeltagare

  1. När du inte följer upp kontakten med ditt lead

    Det finns inget mer nervkittlande än när ett lead tar första kontakten. Förväntansfull svarar du och besvikelsen är ett faktum när återkopplingen uteblir. Men det är just här du inte ska ge upp!
    Tänk mer långsiktigt för även om de inte bokar en utbildning den här gången. Se till att skapa en relation och nästa gång detta lead vill boka en utbildning kommer du troligtvis vara den första som ditt lead kommer att tänka på. 
    Vid utebliven respons ska du inte anta att förfrågan gick till ett annat utbildningsföretag utan tveka inte ta kontakt igen. Ha alltid som regel att följa upp ytterligare en gång men avvakta ett par dagar.

  2. När du inte använder tidigare kursdeltagare i din marknadsföring

    Som Sveriges största jämförelsesajt för kompetensutveckling vet vi att omdömen från tidigare kursdeltagare är en viktig och ofta avgörande faktor när man söker utbildningar på nätet. Utbildningar med recensioner får dessutom fler intresseanmälningar och bokningar jämfört med de utbildningarna som saknar recensioner. Nyttja våra insikter och investera tid att få in recensioner från dina kursdeltagare. Genom att visa att andra kursdeltagare är nöjda med din utbildning kan du försäkra nya kursdeltagare om att de gör rätt att välja just din utbildning.

  3. När du är för informativ i din presentation

    Vikten av att tänka kvalitet före kvantitet kan inte understrykas tillräckligt när du ska skriva en presentation av din utbildning. Idag är det svårare än någonsin att behålla en användarens uppmärksamhet. Skriv därför inte för långrandigt. Genom att inte berätta allt lockar du nya kursdeltagare att ta reda på mer om just din utbildning. 
    Din titel är helt avgörande och ska tydligt beskriva din utbildning. Om en användare inte kan förstå  vad din utbildning handlar om utifrån titeln kommer läsaren troligtvis inte fortsätta läsa din presentation. Se helheten av din presentation och nyttja formaten du har till ditt förfogande. Rörligt material som video skapar alltid mer engagemang och bilder säger precis som talesättet mer än tusen ord, så välj bilder med omsorg som visar vad din potentiella kursdeltagare kan förvänta sig.

  4. När du inte mäter dina marknadsföringsinsatser

    Mäter du inte dina marknadsföringsinsatser idag är det dags att börja! Om du inte har koll på dina insatser har du ingen aning om hur effektiva eller ineffektiva de är. Som företag vet vi att du vill få ut så mycket som möjligt av din marknadsföringsbudget. Om du känner att du inte får in tillräckligt många leads kan det vara på grund av att du inte har tillräckligt med trafik in till din webbplats. Använd verktyg som Google Analytics eller liknande analysverktyg för att mäta din trafik och se vilken marknadsföringsinsats som levererar mest trafik in till din webbplats. Flytta fokus från de som inte presterar eller optimera dem så att de presterar.
Ida Sandblom

Communication & Inbound Marketing Intern