Varje beslutsprocess är unik – konverteringens längd

 

Vad händer efter att våra användare tittat på en av era utbildningar? Hur lång tid tar det från att personen tittar på er utbildning till att hen faktiskt bestämmer sig för att ansöka till eller boka den?  

 

Definitionen av konvertering är förvandling eller ombildning, och i marknadsföringssammanhang handlar det om att få en användare att utföra en handling. När det gäller Keystone Sveriges sajter kan handlingen vara att boka en kurs eller utbildning, lämna en intresseanmälan eller klicka sig vidare till er egen hemsida. 

 

Beslutskedjan ser olika ut för olika användare 

Resan en användare går igenom när hen ska välja utbildning ser olika ut för olika typer av användare. En yrkesverksam person som letar efter en kurs för att utveckla sin kompetens inom sitt valda yrke har en helt annan beslutskedja än en person som ska söka ett treårigt kandidatprogram direkt efter studenten. Här är det bra att fråga sig “vem är min målgrupp?” och anpassa köp- eller beslutskedjan efter mottagaren. 

 

När en användare är redo att konvertera beror på var i köp- eller beslutskedjan hen är. Vi kan se skillnader mellan olika målgrupper beroende på vilken typ av utbildning det gäller, men det finns såklart även individuella skillnader. Vissa användare behöver mer tid på sig än andra att ta sig igenom beslutskedjan för att sedan konvertera. 

 

Direkt konvertering

En användare kan konvertera direkt, vilket betyder att personen besöker en av våra sajter, tittar på en utbildning eller kurs och sedan konverterar genom bokning, klick till en hemsida eller lämnar en intresseanmälan. På sajterna utbildning.se och kurser.se konverterar över 80 procent av användarna direkt.* Denna typ av konvertering sker när användaren får svar på eventuella frågor direkt och kan ta ett snabbt beslut. 

 

Konvertering efter några dagar

En användare kan behöva några dagar på sig att bestämma sig för om en utbildning är intressant. Hen kan behöva tid för att till exempel kolla om startdatum och tid fungerar eller läsa mer om vad utbildningen innehåller innan beslutet att ansöka till eller boka en utbildning tas. Underlätta för användaren genom att se till att hen har all nödvändig information för att kunna konvertera. 

 

Konvertering efter några veckor eller månader

Att bestämma sig för att ansöka till eller boka en utbildning kan vara ett stort beslut som ibland tar flera veckor eller månader. En blivande student som ska söka en utbildning på vårterminen börjar leta redan hösten innan, och ibland ett år i förväg. Kom ihåg hur lång den beslutsprocessen kan vara och att det är minst lika viktigt att så ett frö hos användaren som att slutligen få hen att konvertera. 

 

Förstå din målgrupp

Olika personer har olika lång beslutsprocess, men vad kan du göra för att underlätta? Något som kan hindra användaren från att bestämma sig är potentiella frågor som uppstår under beslutskedjan. Försök att ta reda på vilka frågor just din målgrupp kan tänkas ha och svara på dem direkt så att användaren kan känna sig trygg med att ansöka till eller boka utbildningen.

 

Bea tipsar! 5 viktigaste faktorerna för hög konvertering

 

  1. Lär känna din målgrupp och anpassa dig efter den. Variera brödtext med punktlistor och faktarutor.
  2. Var tydlig med vad du vill att användaren ska göra – ska hen besöka din hemsida, lämna en intresseanmälan eller boka en utbildning? 
  3. Svara på alla eventuella frågor en användare kan tänkas ha i de texter som presenterar utbildningen. 
  4. Jobba med användarupplevelsen – gör det enkelt för användaren att konvertera genom tydlig copy på CTA-knappar och placera dem på ett genomtänkt sätt. 
  5. Tänk långsiktigt – så ett frö hos användare som sedan återvänder för att konvertera.

 

*Baserat på vår rapport i Google Analytics under tidsperioden 2020-01-01–2020-12-31

Beatrice Brettmar

Senior Website Manager