Våra tips – så skapar du en riktigt bra nyhetsbrevsannons

 

Har du bokat en nyhetsbrevsannons på utbildning.se? Vad roligt! Kanske funderar du på hur du får ihop en relevant, inspirerande och lockande text som samtidigt är kortfattad och lättsmält för mottagaren? Här har vi samlat tips inför att du ska skapa och skicka in material till oss.

 

Rubrik - vad ska du tänka på?

Rubriken får vara max 40 tecken inklusive blanksteg. Här är det bra att tänka på att vara tydlig och kortfattad. Du vill att mottagaren ska förstå vad det är du annonserar, utan att berätta för mycket – eftersom du samtidigt vill att de ska klicka sig vidare för att läsa mer.

 

Brödtext - våra bästa tips när du skriver

Texten som får vara max 300 tecken inklusive blanksteg och länktext (max 500 tecken inklusive blanksteg och länktext, om du bokat VIP-annons) bör även den vara kort och koncist. Har du något erbjudande du vill lyfta? I så fall är detta den perfekta kanalen! Eller kanske vill du fylla en kommande utbildning? Pusha den i annonsen! Locka mottagaren att klicka sig vidare, avslöja alltså inte allt i den här texten, men tillräckligt för att väcka intresse.

 

Exempel på nyhetsbrevsannonser:

Untitled-2

 

Bild - hur ska du tänka när du väljer?

Använd bilder med hög kvalitet, bra ljus och klara färger. Försök hitta bilder som reflekterar din målgrupp och som ger en trovärdig och relevant känsla. Om du har möjlighet, använd gärna bilder från din egen verksamhet.

 

Bilden ska vara 580 x 280 pixlar utan någon text eller logotyp på (förutom om du bokat en VIP-annons, då får du ha din logotyp i bilden!). Storleken i pixlar är väldigt viktig eftersom den ska passa in i vår mall i verktyget där vi skapar nyhetsbrevet. Det finns ett flertal gratisverktyg som du kan använda dig av online för att klippa bilden i rätt storlek, till exempel pixlr.com. 

 

Länkning - vad är viktigt att tänka på?

Det får vara max 3 länkar i nyhetsbrevsannonsens text (såvida du inte har köpt en VIP-annons, då får du ha 5 länkar) plus såklart länken i knappen. Det är viktigt att du skickar med alla länkar du vill ha med när du lämnar in ditt material, eftersom du vet bäst var du vill att mottagaren ska landa när de klickar. Tänk på att markera de ord som ska vara länkade, ifall du vill länka i själva texten.

OBS! Nyhetsbrevsannonser länkar endast internt från utbildning.se.

 

Materialdeadline - när ska du skicka in och varför?

Deadline för att lämna in ditt material till material@utbildning.se är alltid den 15:e, månaden innan nyhetsbrevet skickas ut. Detta för att vi i god tid ska kunna sätta ihop din annons med utrymme för ändringar, om så önskas. Du har alltid rätt till två korrvändor!

 

Slutligen, var enkel och konkret, tänk på budskapet du vill förmedla i annonsen. Och tveka inte på att fråga oss om du undrar något!

Gabrielle Längbo

Email Marketing Specialist