Så skapar ni engagemang på sociala medier

 

Vill ni få ökat engagemang på era sociala medier? I vårt webbinarium Så skapar ni engagemang på sociala medier pratar våra experter om hur ni lyckas med just det. Här är en sammanfattning av webbinariet där de bland annat lyfter fram tre nyckelfaktorer för framgång: att avsätta resurser, skapa personas och analysera resultat.  

Sociala medier har under de senaste åren blivit en central del i företags marknadsföringsstrategier inom flertalet olika branscher. Många företag använder till och med sociala medier som sin primära marknadsföringskanal. Men för att kunna göra det måste man skapa innehåll som är tillräckligt bra för att väcka intresse och dessutom engagera målgruppen man vill nå ut till. Hur lyckas man med det? Jo, så här!  

Våga avsätta tid och resurser 
Sociala medier har ofta en tendens att hamna lite i skymundan och bli något man gör när det finns tid över. Men för att lyckas på sociala medier och för att kunna utnyttja kanalernas fulla potential behöver du också våga lägga både tid och resurser på arbetet. Ett tips är att avsätta tid i din kalender varje vecka där du enbart ska arbeta med sociala medier.  

Prata målgruppens språk 
Det finns ingen som känner er målgrupp lika bra som ni gör – använd den fördelen! På sociala medier kan ni vara mindre formella än vad ni kanske är på till exempel er hemsida. Ta vara på allt ni vet om målgruppen och använd sociala medier som ett sätt att prata direkt med era potentiella, framtida deltagare.   

Skapa personas 
Genom att skapa personas anpassade för sociala medier kan ni på ett effektivt sätt identifiera och säkra rätt tonalitet i era sociala kanaler. Dessa personas kan baseras helt eller delvis på det du redan vet om dina följare eller på personas du tagit fram för andra marknadsföringskanaler. Några frågor som man kan besvara när man tar fram ett personas för sociala medier kan vara:   

  • Hur gamla är de i min målgrupp? 
  • Var bor de?  
  • Är de i behov av kurser på distans? 
  • Vad intresserar dem?  
  • Vad interagerar min målgrupp med på sociala medier idag? 
  • Vilka plattformar finns de på? 
  • Vilken sociala medier generation tillhör min målgrupp? 

Återanvänd innehåll 
Att återanvända innehåll är ett effektivt sätt att minimera tiden du behöver lägga på att ta fram material till era sociala medier. Vi kallar det för ”recycling content”. Det kan till exempel innebära att ni tar fram en lista med bra tips som ni först publicerar på er hemsida. Den listan kan ni därefter göra om till ett Instagram-inlägg, Facebook-inlägg eller varför inte en Tik Tok? Återanvändning av innehåll handlar om att tänka hållbart och utnyttja den tid som finns till fullo så att ni slipper uppfinna hjulet två gånger.  

Utvärdera och analysera 
För att ta reda på om det ni gör på sociala medier fungerar eller inte är det viktigt att utvärdera och analysera arbetet. Ert mål för sociala medier kanske inte enbart är att skapa engagemang utan även att sprida ert varumärke och visa upp ert utbud, men det går oftast att kombinera båda delarna. Första steget är att sätta upp ett mål för arbetet, därefter kan ni ta fram nyckeltal att utgå ifrån när ni mäter engagemanget på sociala medier.  

Tyckte du att det här lät intressant och vill veta mer om hur ni kan skapa engagemang på sociala medier? I vårt webbinarium får ni ta del av ännu fler tips, mer ingående information samt några heta trender inom sociala medier just nu.  

Se hela webbinariet här 

Josephine Lindgren

Digital Project Manager