Så maxar du din publicering

 

Hur ska man gå tillväga för att sticka ut ur mängden med sin utbildningssida? Eller hur uppnår man det bästa resultatet för att nya studenter ska söka till utbildningen?  I vårt webbinarium Så maxar du din publicering delar våra experter med sig av tips och kunskap om hur ni lyckas med just detta. 

Att hitta den rätta utbildningen, när det finns många valmöjligheter, kan komma med många tankar och funderingar för utbildningsintresserade. Något som kan vara avgörande vid val av utbildning är hur mycket information som finns om utbildningen man är intresserad av, hur intresseväckande utbildningssidan är och vad före detta studenter har sagt om utbildningen. Därför är det viktigt att man som utbildningsarrangör lägger ner den tid som behövs för att skapa en bra utbildningssida.  I vårt webbinarium Så maxar du din publicering delar våra experter med sig av sina bästa tips för hur man som utbildningsarrangör maxar sin publicering på bästa sätt hos oss på utbildning.se. Här kommer en sammanfattning av några av de viktigaste tipsen från webbinariet:  

Varför ska du maxa din publicering? 

För att eran utbildningssida inte ska försvinna bland alla utbildningar, gäller det att sticka ut. Närmare 70 procent av alla våra besökare kommer till oss organiskt från Google-söket. Det innebär att våra sajter oftast dyker upp när en besökare söker efter en specifik utbildning, till exempel en ekonomiutbildning. När besökaren har valt den sajt de vill besöka kommer besökaren vidare till kategorisidan för exempelvis “ekonomi”. Det är här besökaren börjar jämföra utbildningar och arrangörer med varandra och det är därför viktigt att ni är intresseväckande så att besökaren väljer just eran utbildning.  

Beskrivning av utbildningen 

Beskrivningen av utbildningen är den information som kommer först, och som syns högst upp på era utbildningssidor. Eftersom det är det första besökaren ser är det viktigt att redan i början beskriva kort och koncist vad för typ av utbildning det är. Det kan även vara bra att vara tydlig med vad som utmärker just er som utbildningsarrangör och varför man ska välja er utbildning.  

Bilder och videos 

Det grafiska materialet på era utbildningssidor är minst lika viktig som informationen om er utbildning. Bilder är det första besökarna ser när de kommer in på er utbildningssida och det är därför bra att se till att bilderna på er sida ser levande och beskrivande ut. Ett exempel på det kan vara att ni laddar upp en bild på hur era lokaler ser ut.   

Video är också det ett bra sätt att visa upp er själva som utbildningsarrangör. Ni kan till exempel göra en rundtur i era lokaler och prata med era studenter. Eller varför inte intervjua tidigare studenter som gått era utbildningar? 

Recensioner 

Ytterligare en aspekt för att maxa er publicering är recensioner. Innan man bokar ett hotell eller köper en ny dammsugare tittar många ofta på recensioner av produkten för att se vad andra tycker om produkten man har tänkt köpa. Detsamma gäller utbildningar, som besökare vill man se hur andra har upplevt utbildningen. Recensioner hjälper er också att komma längre upp i söket, dela en länk till er sida på utbildning.se och be era nuvarande och tidigare studenter att recensera er! 

 Lät det här intressant? Vill du ta del av ännu fler tips om hur du maxar din publicering? Se vårat webbinarium Så maxar du din publicering. 

Se hela webbinariet här

Josephine Lindgren

Digital Project Manager