Historieberättande, eller storytelling, är ett kraftfullt verktyg inom kommunikation och marknadsföring. Men hur berättar man en historia som fångar målgruppens intresse? Här har vi sammanfattat vårt webbinarium ”Så lyckas du med din storytelling”.
Historier har engagerat människor i alla tider och är något som vi alla kan relatera till. Historieberättande innebär att du förmedlar ett budskap genom ett narrativ. Men hur kan man tillämpa storytelling i sin marknadsföringsstrategi?
Storytelling är ofta ett kreativt sätt att nå ut till sin målgrupp och du som utbildningsarrangör kan på ett tydligt sätt förmedla företagets värderingar genom historien du berättar.
Vad är storytelling? 💡
I storytelling som marknadsföringsstrategi spelar varumärkesidentiteten en central roll. Storytelling handlar i korta drag om att koppla varumärket till verkligheten med verkliga människor. Storytelling är ett kreativt och ibland implicit sätt att framföra sitt budskap i jämförelse med regelrätta annonser. Exempel på storytelling för dig som utbildningsarrangör kan vara berättelser om personer som läst en av dina utbildningar eller historier om verksamhetens grundande och vision.
Frågor som är viktiga att besvara innan du börjar bygga er historia är:
- Vilka är målgruppen?
- Vilka problem har målgruppen?
- Vad är budskapet du vill förmedla med din historia?
- Vad är syftet med historien?
Vad är content marketing?
Content marketing är ett sätt att marknadsföra sig online. Content marketing är marknadsföring som skapar värde, stärker ert varumärke och bygger en relation med målgruppen. Men kan man bara skapa innehåll utan en tydlig tanke bakom? Nej, inom content marketing är det viktigt att ha en strategi för att få maximal utdelning. I ditt förarbete kan du reflektera över följande frågor:
- Vilken är målgruppen?
- Var på internet befinner de sig?
- Vad är syftet med innehållet i din marknadsföring?
Du kan använda dig av skapat innehåll så som bilder, video och ljud. Kanaler kan vara bloggar, sociala medier och poddar.
Varför storytelling?
Storytelling är särskilt bra för att förmedla värderingar och har en magisk potential i jämförelse med annan marknadsföring. Historier har en unik förmåga att väcka känslor hos målgruppen och kan hjälpa till att bygga en relation till varumärket och verksamheten. Känslor leder dessutom ofta till handling, för dig som utbildningsarrangör kan det till exempel vara att få målgruppen att gå en utbildning hos dig.
Att väcka känslor innebär inte att man måste få målgruppen att skratta eller gråta, det kan handla om att väcka hopp eller få målgruppen att känna sig inspirerad.
6 key take aways 🚀
Här är en sammanfattning av hur du lyckas med din storytelling:
1. Sätt ramarna förstVad är det du vill förmedla med din historia?
2. Skapa utifrån er varumärkesidentitet
Varumärkesidentiteten är viktig i storytelling – vilka är ni?
3. Marknadsföringen behöver inte vara explicit
Du kan med fördel jobba mer subtilt genom storytelling som gör att du bygger en relation med målgruppen.
4. Hitta rätt kanaler & format
Är det text, video eller bild – eller en blandning av alltihop? Kanalerna och formatet ska passa verksamheten, målgruppen och budskapet.
5. Känslan är viktig
Du väcker känslor med känslor. Det bästa är om din storytelling är verklig och genuin.
6. Våga vara kreativ
Se storytelling som en möjlighet att vara konstnärlig i din marknadsföring.
Vill du veta mer om hur du kan arbeta med storytelling? I vårt webbinarium får du ta del av ännu fler tips och exempel. Vi lyfter även fram verkliga case om hur du kan anpassa stora kampanjidéer till en mindre verksamhet. ⭐