Så kan du förbättra ditt nyhetsbrev - 5 tips

 

E-postmarknadsföring och nyhetsbrev är fortfarande en kraftfull och stark kanal för att nå din målgrupp. Det är viktigt att du hela tiden håller dig relevant och intressant för mottagaren. Vi ger dig våra bästa tips på hur du kan förbättra ditt nyhetsbrev med några enkla medel.

Enligt Svenskarna och Internets senaste rapport (2020) e-postar i stort sett alla internetanvändare i Sverige och 66 procent av dem använder sin e-post dagligen. Därför är det viktigt att hela tiden utveckla och förbättra ditt nyhetsbrev.

 

Våra 5 tips

 

1. Skriv personligt

Undvik tilltal som ni och er och använd i stället du och dig. Tänk på att det är en person som läser ditt nyhetsbrev oavsett om personen letar efter en utbildning till sig själv eller till kollegor och företaget.

För att vara ännu lite mer personlig kan du inleda nyhetsbrevet med en hälsningsfras och skriva mottagarens förnamn T.ex. Hej Julia!. Många e-postmarknadsföringstjänster erbjuder en funktion som automatiskt hämtar mottagarens förnamn från databasen och du slipper sitta manuellt med det arbetet.

 

2. Sätt upp tydliga mål

Vad är ditt mål med utskicket? Sätt upp tydliga mål innan du skickar ut ditt nyhetsbrev så blir det lättare att följa upp resultatet. Det kan vara mål som bokningar på din utbildning, klick vidare till din hemsida, nedladdning av en rapport, anmälningar till ditt webbinarium eller liknande.

 

3. Anpassa nyhetsbrevet för olika enheter

Precis som att det är viktigt att anpassa din hemsida och dina sidor för olika enheter är det också viktigt att se till att ditt nyhetsbrev fungerar i olika skärmstorlekar. Många läser mejl och nyhetsbrev på språng i sina mobiltelefoner.

 

4. Be någon korrekturläsa

Innan du skickar ut ditt nyhetsbrev till dina mottagare kan det vara bra att be om ett par extra ögon från en kollega. Be kollegan berätta vad hen får för känsla av utskicket, att läsa igenom texten efter eventuella stavfel och se över att länkarna i utskicket fungerar och går till rätt sidor.

 

5. Våga testa dig fram

För att få reda på vad som fungerar bäst för ditt företag och dina mottagare är det viktigt att testa olika saker. Många e-postmarknadsföringstjänster erbjuder möjligheten att göra A/B-test. Ett A/B-test är en metod där du testar två olika saker mot varandra för att se vilken som fungerade bäst.

Tips på saker att A/B-testa:

  • Olika texter i ämnesraden
  • Färg eller text på dina CTA-knappar
  • Vilken veckodag eller tid på dygnet som nyhetsbrevet skickas



Med utbildning.se når du snabbt ut till många

Vi på utbildning.se erbjuder olika typer av e-postmarknadsföring. Varje månad skickar vi ut ett nyhetsbrev till vår medlemsdatabas med över 80 000 utbildningsintresserade personer. Som samarbetspartner till oss har du möjlighet att synas i nyhetsbreven. Syftet med nyhetsbrevet är att locka våra medlemmar till att boka sig på någon av dina utbildningar. 

Hos oss har du även möjlighet att nischa din marknadsföring genom ett riktat e-postutskick inom ett eller flera ämnesområden. Från vår medlemsdatabas kan vi ta fram adresser till potentiella kursdeltagare som anmält sitt intresse för just ditt utbildningsområde. Det finns möjlighet att segmentera mottagarna både utifrån geografiskt område och intresse.

 

Vill du veta mer om hur utbildning.se fungerar?

Annonsera hos oss →

Picture of Elise Silfverberg
Elise Silfverberg

Email Marketing Specialist på EMG Sverige