Marknadsföring för utbildningsföretag – vilka alternativ finns det?

 

 

Har du svårt att avgöra vart du ska lägga er marknadsföringsbudget? Det finns många alternativ öppna för dig och ditt företag och vi presenterar dem i denna artikel. Men hjälp finns också att få om du känner att kunskaperna och tiden inte räcker till.

Behöver din verksamhet hjälp med er marknadsföring? En fråga som vi ska göra det så enkelt som möjligt för dig att besvara. Om målet är att fylla tomma stolar och eventuella digitala utbildningar finns det idag många ställen att vända sig till för att nå målet. Först behöver vi identifiera vad du redan gör idag och vad du kan göra för att utveckla ditt arbete.

En av de största utmaningarna är bruset. Alla vill nå ut och konkurrensen är hårdare än någonsin i många branscher. Det kanske inte är sant just i din bransch, men för dem allra flesta blir det bara tuffare och tuffare. YouTube och Google har dessutom blivit vanliga inslag i vår vardag. Behöver vi hitta information om något är det oftast bara ett sök bort. Och behöver vi hitta en guide för att lära oss något, står Youtube till vår tjänst. Detta betyder att dina potentiella kunder har nära oändliga möjligheter att tillgodose sina kunskapsbehov. Det är klokt att vara medveten om detta och ödmjuk inför verkligheten. Ansvaret faller då på dig. Du måste argumentera varför ni är värda att betala för, inte nog med det så måste ni argumentera varför ni är bättre än era konkurrenter. Det är så klimatet ser ut idag.

Hur ska du då hantera detta problem? Det finns faktiskt många saker ni kan göra på egen hand och som kan göra stor skillnad. Alla företag är unika, alla branscher olika och din strategi: helt din egen.

 

Marknadsföringsinsatser

Tänker du aktivt på era marknadsföringsinsatser? Vilka kanaler jobbar du med och hur anpassar du dig till dessa? Har du en utmejslad och glasklar marknadsföringsstrategi? Det är få svenska företag förunnat att kunna säga att allt detta är kristallklart och löper på utan problem. För det är inte enkelt, men absolut inte omöjligt!

Här är vår checklista på marknadsinsatser som du kan ta som utgångspunkt för att skapa din egen solida marknadsföringsstrategi. Så gott som alla kan du också göra på egen hand om du så önskar samt har kompetens och tid för.

  • SEO

    Sökmotoroptimering är superviktigt i dagens marknadsföring. Ju bättre du kan "äga" söket på vissa söktermer desto mer trafik kan du driva till era utbildningar.

  • Google Ads

    Syns där dina potentiella kursdeltagare letar efter dig, på världens största sökmotor. Fördelen med Google Ads är att dina annonser syns för din målgrupp när de aktivt letar efter de tjänster som du erbjuder.

  • Sociala medier

    Exakt hur du ska tänka kring respektive medium är sin egen artikelserie. Så länge kan vi kort säga att du bör anpassa ditt innehåll efter respektive socialt medium. Tänk också på vart din målgrupp finns. Är det Youtube, LinkedIn eller Facebook?

  • Kundservice

    Ska aldrig underskattas! Vi litar aldrig på någon lika mycket som våra vänner och nära och kära. Om någon i vänskapskretsen frågar dig om restaurangen du var på i helgen kommer ditt ord att väga ganska tungt. -”Jag fick matförgiftning” eller ”Bästa på länge” är två ganska talande scenarion. Detsamma gäller dina utbildningar.

  • Outdoor och printannonsering

    Vare sig det är dagspress eller tunnelbanereklam finns det många sätt du kan nå ut med ditt budskap på gammalt hederligt vis. Det kan vara svårt att mäta den exakta effekten av marknadsföringen, men det bygger definitivt ditt företags varumärke.

  • Mässor och events

    Att synas på mässor och andra likartade träffar kan vara ett bra sätt för dig att få ut ert företag och samtidigt prata med en relevant målgrupp och på det sättet skapa affärsmöjligheter direkt i person. Ett perfekt tips om du vill lära dig mer om din målgrupp.

  • Söktjänster för utbildning

    Den stora fördelen med söktjänster, likt utbildning.se, är att det är en plattform där besökarna består av intresserade och utbildningstörstande människor. Du exponerar ditt företag för en relevant målgrupp och kan på så sätt bygga ert varumärke och få in fler anmälningar till era utbildningar.

 

Vilka marknadsinsatser som ni ska satsa på beror på era förutsättningar, er budget och er målgrupp. För detta finns det inget färdigt succérecept, utan det gäller att pröva sig fram och hitta mixen som passar just ert företag. Vi rekommenderar att inte lägga alla ägg i samma korg, utan att hitta insatser som kompletterar varandra på ett effektivt sätt. På så sätt arbetar ni både kortsiktigt med att fylla utbildningsplatser men även långsiktigt med att bygga upp ert varumärke som en trovärdig utbildningsleverantör.

 

Vad är utbildning.se?

Vi är Sveriges största plattform för kompetensutveckling och vidareutbildning. Vi vurmar för allt som är utbildning och yrkesutvecklingen. Vår mission är att alla i Sverige ska ha möjligheten att hitta rätt utbildning för sin karriär. Om det är förnyandet av en svetslicens eller en ny som chef-utbildning. Vi stöttar våra användare genom hela deras aktiva yrkesliv.

Självklart kan vi hjälpa dig att synas mer bara genom vår plattform men också genom våra olika tjänster. utbildning.se är en annons- och jämförelseplattform. Vi samlar utbildningar från Sveriges minsta orter till våra största städer för att ge våra 100 000 plus månatliga besökare den bästa chansen att hitta just sin utbildning.

 

Vi hjälper dig till

  • En annonsplattform med över 100 000 besök per månad.

  • Tips, coachning och utformning av era utbildningstexter, sökord och utbildningstitlar.

  • Rådgivning och vägledning över hur ni lyckas bättre med er marknadsföring.

  • Flera olika marknadsföringstjänster från riktade e-postutskick till annonsering av dina utbildningar med banners och sponsringar av kategorier.

  • Varumärkesbygge och chansen att associeras med marknaders största aktör inom kompetensutveckling.

De flesta av våra kunder gör både och. De investerar både i sin egen marknadsföring men också i oss. Fundera på vad som känns rätt för ditt företag. Om du har några frågor angående pris, upplägg eller något annat om vår plattform så är ni varmt välkomna att kontakta oss.

 

Mathias Flink Rönnols

Marketing & Insights Manager