Lärdomar från 2024: Sociala medier – vad vi tar med oss in i 2025

 

2024 var ett spännande år för sociala medier! Vilka var de största trenderna och insikterna vi tar med oss? Och hur vi kan använda dem för att jobba ännu smartare 2025? 

Vad dominerade 2024? 
Kort och koncist – det var det som gällde under 2024. Plattformar som TikTok och Instagram Reels visade oss att snabb och lättsmält kommunikation fångar uppmärksamheten. Samtidigt såg vi hur de intressestyrda algoritmerna blev ännu starkare – det är nu viktigare än någonsin att skapa innehåll som verkligen engagerar. Och kanske viktigast av allt: sociala medier blev en självklar kanal för kundtjänst. Om vi inte är närvarande där våra kunder är, missar vi chansen att bygga relationer. 

Här ser du vårt webbinarium där vi går igenom allt det som står i den här artikeln – och mycket mer! 

Så gör du en målgruppsanalys 
För att nå rätt personer handlar det om att skapa en persona – en tydlig bild av din målgrupp. Vad har de för behov och intressen? Och var finns de? Instagram, Facebook eller TikTok – att välja rätt kanal är avgörande för att nå fram med ditt budskap. 

Utvärdering – vad ska vi mäta? 
För att förbättra våra insatser på sociala medier behöver vi både kvantitativa och kvalitativa mål. Mät engagemang, men titta också på hur väl vi skapar värdefulla interaktioner som leder till resultat. Antalet följare är inte allt – rätt engagemang är det som verkligen gör skillnad. 

Framåt – Omvärldsbevakning 
2025 handlar om att vara flexibel och snabbt anpassa sig till nya trender och förändringar. Genom att omvärldsbevaka kan vi fortsätta skapa innehåll som är relevant och engagerande, och se till att vi håller oss i framkant. 

Vill du veta mer om hur vi jobbar med sociala medier och använder dessa lärdomar? Klicka här för att se vårt webbinarium, där vi går igenom allt i detalj! 

Ta del av hela webbinariet

Picture of Gabriel Seidel
Gabriel Seidel

PR Specialist