Kundcase: Snabb återkoppling är A och O för R1 utbildning

 

R1 utbildning har varit kunder hos oss på utbildning.se sedan 2019. Företaget är beläget i Höör och erbjuder utbildningar i bland annat motorsågs-, röjsågs- och terrängkörkort.  R1 utbildnings vision är att vara en av de stora aktörerna som medvetet växer sakta för att kunna behålla kärnan av det de är: snabba och effektiva – med kvalitet. 

 

Utmaningen

Utmaningen bestod i att jobba med digital marknadsföring för att synas där R1 utbildnings målgrupp finns. De var i behov av en plattform där de kunde marknadsföra sig själva som företag och där de också kunde marknadsföra alla sina utbildningar. 

 

Insikten

utbildning.se har lång erfarenhet av hur man marknadsför utbildningar digitalt. Vi har även goda insikter i hur personer söker, hittar och jämför utbildning. Vi vet att precis som för R1 utbildning är enkla vägar och snabba processer en nyckel för personer som letar utbildning. 80 % av våra användare konverterar direkt på utbildning.se. Det ska vara lätt att hitta rätt och relevant information och det ska gå snabbt att boka och komma i kontakt med utbildningsföretaget.

 

Vår idé

Vi diskuterade hur vi skulle kunna hjälpa R1 utbildning med deras vision och utmaning. Vår idé var att skapa tydliga och optimerade utbildningssidor på utbildning.se. Utbildningssidan ska ge den potentiella kursdeltagaren all nödvändig information som krävs för att kunna agera; antingen genom att boka utbildningen direkt eller skicka en intresseanmälan. Men precis som att det är viktigt att hitta rätt information om utbildningarna är det också av största vikt att – följa upp sina leads och hålla dem varma.

 

Vad vi gjorde

Vi hjälpte R1 utbildning med:

  • Onboarding
    R1 utbildning fick en tydlig introduktion av vår Customer Success. Tillsammans gick de igenom alltifrån hur kundresan ser ut för utbildning.se:s användare till leadshantering och hur man på bästa sätt använder sig av kundportalens verktyg.

  • Optimering av utbildningssidor
    Vi gick igenom och förbättrade presentationerna genom att lägga till rätt nyckelord, se till att utbildningarna hade tydliga och strukturerade beskrivningar samt att informationen var uppdaterad och aktuell. För att en användare ska konvertera är det av största vikt att informationen är uppdaterad och aktuell.

  • Insamling av recensioner/kundomdömen
    R1 utbildning kom igång med recensioner på utbildning.se tack vare vårt smidiga recensionsverktyg som finns i kundportalen. I recensionsverktyget kan R1 utbildning samla in, hantera och besvara recensioner.

  • Rutiner för att följa upp leads
    R1 utbildning fick tips och guidning i hur de kan följa upp leadsen som kommer in från utbildning.se för att kunna fortsätta jobba snabbt och effektivt. De gör de genom att följa upp leadsen på telefon istället för mejl och att använda sig av autosvar.

  • Utökat avtal och extra tjänster
    R1 utbildning valde att utöka sitt avtal hos oss för att synliggöra flera av deras utbildningar. De valde också att satsa på en av vår bästsäljande tjänst, Priority Listing, för att öka sin synlighet på utbildning.se. Priority Listing är vår version av Google Ads.

Resultatet

Genom att synas på utbildning.se:s breda plattform möter R1 utbildning sin målgrupp där de befinner sig och kan enkelt presentera sig själva och sina utbildningar.

Susanne, som arbetar som utbildningskoordinator på R1 utbildning, gör ett utmärkt arbete med snabba återkopplingar både för inkomna leads men även för tidigare deltagare och recensenter. Under 2020 fick R1 utbildning in direkta bokningar på utbildning.se för ett värde över 200 000 kr.

 

"Vi når vår målgrupp och kan på ett enkelt sätt presentera de utbildningar vi bedriver."

Susanne, utbildningskoordinator på R1 utbildning

 

Julia Andersson

Inbound Marketer