Kundcase: Ökade sitt leadsvärde med 300 procent på ett år

 

Bothniagruppen har varit kund hos utbildning.se sedan 2018. Företaget är beläget i Luleå och erbjuder kvalitetssäkrade utbildningar över hela Sverige. Såväl traditionella utbildningar som webbutbildningar inom bland annat bygg, arbetsmiljö, teknik, transport, IT och säkerhet.

Utmaningen

Som utbildningsföretag var Bothniagruppen i behov av att effektivt nå fram till sin målgrupp. De behövde en stabil plattform som kunde hjälpa dem att basunera ut budskapet kring deras utbildningar och generera fler leads. Samtidigt sökte de efter en pålitlig samarbetspartner med specialistkompetens inom digital marknadsföring.

Insikten

Med över ett decenniums erfarenhet och spetskompetens inom utbildningsbranschen har vi på utbildning.se djup förståelse för hur du bäst marknadsför utbildningar digitalt. 80 procent av användarna konverterar direkt på utbildning.se tack vare vår gedigna inblick i sökprocessen och kunskap om hur personer söker, hittar och jämför utbildning online.

Vi hjälpte Bothniagruppen med:

  • Onboarding
    Genom att upprätta en företagsprofil och skapa tydliga, aktuella och sökmotoroptimerade utbildningssidor på utbildning.se skapade vi en kraftfull marknadsföringskanal för Bothniagruppens kursutbud.

  • Insamling av recensioner
    Bothniagruppen kom snabbt igång med recensioner på utbildning.se tack vare det smidiga recensionsverktyget i kundportalen. Genom recensionsvertyget kunde de enkelt samla in, hantera och besvara recensioner från tidigare kursdeltagare.

  • Utökat avtal och extratjänster
    Bothniagruppen valde att utöka sitt avtal hos oss för att exponera fler av deras utbildningar. Genom att analysera resultaten från utbildning.se fick de värdefulla insikter kring marknadssegmentets efterfrågan och tar nu fram nya utbildningar anpassade efter målgruppens direkta behov. De valde även att satsa på fler av våra bästsäljande tjänster: Priority Listing (vår version av Google Ads), banner på kategorin Arbetsmiljö och Facebook Retargeting för att öka sin synlighet på utbildning.se.

Resultatet

Genom rätt investeringar och ett nära samarbete med utbildning.se ökade Bothniagruppen sina direkta bokningar från ett värde av 6 000 kronor till 240 000 kronor på bara ett år. Under 2020 fick de dessutom in leads till ett värde av 820 000 kronor. Linus Josefsson, som arbetar på marknadsavdelningen på Bothniagruppen, är skicklig på att ta tillvara på de intresseanmälningar som kommer från utbildning.se. Hela 66 procent av dem som skickar en intresseanmälan till Bothniagruppen bokar kursen inom två veckor. Under första kvartalet 2021 har de redan nått direkta bokningar till ett värde av 97 000 kr och 250 000 kr i leadsvärde.

"utbildning.se har inte bara givit oss resultat i form av nya leads och potentiella företag att starta upp samverkan med. De har dessutom blivit en riktigt bra samarbetspartner att bygga en långsiktig relation med.”

Linus Josefsson, Bothniagruppen

Louise Ringheim Foss

Senior Digital Content Specialist