En negativ recension är en ny möjlighet

Leadsoptimering

Har du fått in en negativ recension från en kursdeltagare? Det kan såklart kännas tråkigt att få en negativ kommentar men det kan också vara en möjlighet. Se det som ett tillfälle att få ett nytt perspektiv så att du kan förbättra din utbildning och din presentation på utbildning.se. 

Det kan hända att en kursdeltagare lämnar en negativ kommentar på grund av att deltagaren själv har missuppfattat till exempel en process eller garanti. I de fallen är det särskilt viktigt att bemöta recensionen och klargöra eventuella missförstånd. Detta är svårt att komma runt eftersom en recension alltid är subjektiv men alla recensioner granskas innan de publiceras så att en recension som saknar substans eller relevans i största möjliga mån undviks. I kundportalen kan du besvara alla recensioner positiva som negativa och i vår recensionspolicy kan du bland annat ta del av en punktlista över innehåll i en recension som inte kommer att godkännas.

5 tips på hur du bemöter kritik

  1. Agera snabbt
    Vänta inte för länge med att svara, snabb återkoppling inger att du är professionell och det ökar din trovärdighet. Är det en negativ recension som irriterar dig? Agera inte i panik och låt känslorna styra då är det bättre att vänta tills du kan behålla lugnet.

  2. Var personlig
    Använd inte generella svar. Se personen bakom recensionen och låt recensenten se dig bakom ditt varumärke. Det hjälper dig att lättare nå fram till kursdeltagaren.

  3. Var transparent
    Har något blivit fel så är det bättre att erkänna det direkt än att försöka mörka misstaget.

  4. Var saklig och tydlig
    Finns det konkreta sakfel i recensionen som du åtgärdat eller kan dementera? Konkretisera och berätta det men utmana inte.

  5. Var ödmjuk
    Undvik en raljerande ton. Respektera kursdeltagarens känslor och upplevelse och ta dem på allvar. Bästa sättet att hantera en negativ recension är med ett positivt och förstående svar.


Oavsett om du får en negativ eller en positiv recension försök att alltid bemöta alla och ta till dig av feedbacken som ges. Första tanken kan vara att inte publicera en negativ kommentar men ha då i åtanke att negativa recensioner kan ge positiva effekter. Det hjälper dig att vinna trovärdighet och lojalitet. Potentiella kursdeltagare kan bli misstänksamma om du endast har positiva recensioner. I grund och botten är en negativ recension en kursdeltagare som vill att du lyssnar och förstår. Dessa insikter kan hjälpa dig att förbättra din utbildning och ditt varumärke.

Läs mer om vår recensionspolicy

Picture of Ida Sandblom
Ida Sandblom LinkedIn

Communication & Inbound Marketing Intern