Dra nytta av stödet för arbetsmiljöutbildning – 5 kanaler att satsa på

 

Tack vare det nya stödet som trädde i kraft 1 januari 2021 finns det stora möjligheter för dig att locka fler deltagare till dina arbetsmiljöutbildningar. Vi ger dig våra bästa tips på hur du kan dra nytta av stödet genom att synas på rätt ställen.

Vilka marknadsinsatser du ska satsa på för att lyfta dina arbetsmiljöutbildningar beror på dina förutsättningar och din budget. Det finns inget färdigt succérecept, utan det gäller att pröva dig fram och hitta mixen som passar just ditt företag. Första steget är naturligtvis att ansluta dig hos AFA Försäkring och ansöka om att bli godkänd utbildningsanordnare för stödet för arbetsmiljöutbildning. Är du osäker på vad som krävs för att bli godkänd? Läs mer om det hos AFA Försäkring.

Är ansökan genomförd och godkänd? Härligt, då kan du börja jobba med att synas på rätt ställen så att du lockar till dig deltagare till just din arbetsmiljöutbildning. Utöver att du kommer listas på sidan om Anslutna utbildningsanordnare är det även viktigt att sprida att du är godkänd för stödet i andra kanaler.

5 kanaler att satsa på 

  • Google Ads

Syns på en plattform där människor aktivt letar efter godkända utbildningsanordnare. Google Ads erbjuder tjänster som textannonser i sökresultaten som kan hjälpa dig fånga in potentiella deltagare samt banners som hjälper dig att sprida ditt varumärke.

 

  • Sociala medier

Via sociala medier kan du få igång en konversation med din målgrupp. Exakt hur du ska tänka kring respektive medium är en egen artikelserie. Kort sagt bör du anpassa ditt innehåll efter respektive socialt medium. Tänk också på var din målgrupp finns. Är det på Youtube, LinkedIn, Instagram eller Facebook? Det viktiga är inte att finnas överallt, bara där just din målgrupp är.

 

  • Utomhusreklam och print

Vare sig det är dagspress eller reklam i kollektivtrafiken finns det många sätt du kan nå ut med ditt budskap på ett mer traditionellt sätt. Det kan vara svårt att mäta den exakta effekten av marknadsföringen, men du når ut till en bred publik och det är definitivt varumärkesbyggande.

 

  • Mässor och events

Mässor och events i dessa tider? kanske du tänker. Men faktum är att sedan vi blivit tvingade att bli mer digitala kan vi faktiskt ordna och delta i mässor och events – digitalt. Det kan vara ett bra sätt för dig att marknadsföra ditt företag och samtidigt prata med en relevant målgrupp. 

 

  • Söktjänster för utbildning

Den stora fördelen med söktjänster som utbildning.se är att plattformen besöks av användare som redan är intresserade och ofta även redo att gå en utbildning. Genom att exponera ditt företag för en relevant och köpstark målgrupp kan du både bygga ditt varumärke och få in fler anmälningar till dina utbildningar.

Sprid ditt budskap i flera kanaler och försök att hitta marknadsinsatser som kompletterar varandra på ett effektivt sätt.


Kort om stödet för arbetsmiljöutbildning

Från och med 1 januari 2021 kommer Svenskt Näringsliv, LO och PTK satsa 75 miljoner kronor på stöd till företag för arbetsmiljöutbildning. Satsningen pågår 2021–2023. Gemensamma utbildningsinsatser där chefer och arbetsmiljö- eller skyddsombud på arbetsplatsen deltar tillsammans är särskilt prioriterade. AFA Försäkring kommer att administrera stödet och stödet gäller för utbildningar som arrangeras av anslutna utbildningsanordnare. 

Mer information om stödet hittar du på AFA Försäkrings webbsida.

 
Godkända utbildningsanordnare – våra samarbetspartners!

Flera av de godkända utbildningsanordnarna samarbetar med oss på utbildning.se och listar sina arbetsmiljöutbildningar på den här sidan https://www.utbildning.se/kurs/stod-arbetsmiljoutbildning.

Några godkända samarbetspartners:

Under 2020 hade kategori Arbetsmiljöutbildning på utbildning.se drygt 4 000 sidvisningar i månaden. Vill du också lista dina utbildningar på Sveriges största söktjänst för kompetensutveckling? 

Julia Andersson

Inbound Strategy & Marketing Specialist