Dina kunder finns på LinkedIn – så når du dem

 

Inbound Marketing är det bästa sättet att få fart på dina LinkedIn-följare. Genom att specialisera dig och inte generalisera ditt innehåll skapar du lättare engagemang hos dina följare. Video är det format som går bäst, men se till att alltid försöka skapa värde hos dina följare.

Succé är aldrig garanterat! För att lyckas på  LinkedIn och andra sociala medierplattformar behöver du lägga ner tid på att hitta de personer som kan vara intresserade av dig och din produkt. Det finns dock merit i att skicklig en kommunikation attraherar människor till ditt varumärke istället för att du ska behöva jaga dem.

Det bästa sättet att locka din publik är med Inbound Marketing. Kortfattat går Inbound Marketing ut på att skapa förutsättningar för dina intressenter att hitta dig istället för du ska hitta dem. Allra bäst fungerar Inbound Marketing i kombination med andra marknadsinsatser som till exempel AdWords, Remarketing och lite klassisk kalla samtal.

Hur applicerar du då den marknadsföringsmetoden på LinkedIn?

 

En plattform för specialiserat innehåll

Du kommer aldrig att nå ut till alla. Ett av de vanligaste misstagen på LinkedIn är att försöka täcka för många områden. Om ditt företag utbildar inom retorik så är det retorik du ska prata om. Du måste se till att ditt innehåll bearbetar retorik och engagerar en publik som är intresserad av ämnet.

Tråkigt och oinspirerat innehåll engagerar inte din publik! Använd dig av insiktsfulla inlägg som berättar något och som skapar ett värde. Det ska var kul, givande och inspirerande att följa dig och ditt företag. Det är så du kommunicerar med dina följare.

 

Slopa innehåll som ingen bryr sig om

Säg det med en video. Hierarkin av innehåll på LinkedIn går som följer: video, bild, text och sist kommer reposts. Att dela en artikel du har skrivit faller någonstans mellan bild och text. Det beror helt på hur värdefull den är för dina följare.

Det innehåll som går bäst är det som engagerar, fördjupar och är relevant för dina följare. Med relevant för dina följare menar vi innehåll som håller sig till det du och ditt företag sysslar med. Allra bäst är att skapa innehåll direkt för LinkedIn istället för att länka bort från plattformen.

Om ditt företag är så pass stort att ni utbildar inom olika områden kan det bli svårt att begränsa innehållet till ett tema, då rekommenderar vi istället att du berättar vad som utmärker dig och ditt företag. Du låter temat bli hur du skapar värde genom dina utbildning. 

 

4 tips på bra innehåll för din LinkedIn

- Innehåll skapat direkt för LinkedIn.

- Visuellt, trevligt och genuint innehåll t.ex. en trevlig video från en utbildningsmässa.

- Infografik på ett område som berikar dina följare.

- Nyheter och personligt innehåll som visar vem du är och vad ditt företag brinner för.

 

Innehåll som du bör undvika

- Ogenomtänkt innehåll som inte skapar värde!

- Reposts.

- Länk till en artikel som inte skapar ett värde för dina följare.

- Skrytsamt innehåll som bara visar vilka partners företaget har eller hur duktiga ni är. Det sticker inte ut och du skapar inget värde.

 

Sam Ögren

Sam Ögren är en skribent och marknadsförare med mycket erfarenhet inom textproduktion. Med ett kåserande och trovärdigt språkbruk skriver Sam text som både underhåller och informerar. Sam försöker alltid att våga ta ut svängarna i sina texter och målet är ständigt att du som läsare ska lämna texten med något nytt på ett roligt sätt.