Bygg ditt digitala varumärke – 5 tips

 

Ligger ditt fokus på att leverera bra siffror och statistik? Hur fint det än må vara med mätbara siffror och statistik – när det kommer till ett långsiktigt och hållbart arbete är prestationsbaserad marknadsföring (Performance Marketing) inte alltid det viktigaste. Ett starkt digitalt varumärke är nyckeln till framgång. Men hur bygger du ditt digitala varumärke? 

 

Digitalt varumärkesbygge är a och o. Detta innebär alla verktyg och åtaganden du tar till för att positionera ditt företag, ditt varumärke och vad du erbjuder på den digitala marknaden. SEO har länge varit det viktigaste arbetet när det kommer till webben och för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultaten. Att endast fokusera på sökordsoptimering är dock inte ett vinnande koncept längre. Relevant innehåll, marknadsföring i sociala medier, användarvänlig design och länkbygge blir mer och mer värdefullt. Varumärken som lyckas med de delarna, tillsammans med ett bra SEO-arbete, anses som mer värdefulla av sökmotorerna. 

 

Kundfokuserad kommunikation 

Ett digitalt varumärke lever på aktiv kommunikation med sina kunder. För att nå din målgrupp krävs det att du använder olika kanaler där din målgrupp befinner sig. Kunden bör alltid vara i centrum och ditt största fokus i din kommunikationsstrategi.

 

Ge kunden en positiv upplevelse av ditt varumärke. Varför? Jo för hen kommer ihåg upplevelsen starkare än själva varumärket kopplat till det. Detta skapar förtroende till dig och leder till fler lojala kunder. En win-win situation: Kunden känner att de är i trygga händer hos dig och du drar fördel av deras återkommande besök på din webbplats. 

 

Google, Amazon och Facebook leder vägen. De ligger i toppen för framgångsrika digitala varumärken och lämnade konkurrenter långt bakom redan i ett tidigt skede. Trots frågetecken kring hantering av data och arbetssituationer håller de sig starka och populära. När du kommunicerar med dina kunder, håller dig relevant och rör dig flexibelt i den digitala världen, belönas du med lojalitet. Detta är precis vad som skiljer digitalt varumärkesbygge mot prestationsbaserad marknadsföring. 

 

5 tips för att bygga ditt digitala varumärke

Fundera på vad ditt varumärke handlar om

  • Vad drar kunden eller användaren för nytta av dig? 
  • Vad är det som skiljer dig från dina konkurrenter? 
  • Vad är dina USP:ar (unique selling points)? 

Detta är precis vad du behöver arbeta med. 

 

Digitala varumärken lever på relevant innehåll

Med relevant innehåll skapar du extra värde gentemot din målgrupp. Som ett litet plus i kanten rankar du även högre i sökmotorerna om du använder dig av rätt och relevant innehåll. Storytelling passar extra bra när du skriver innehåll för dina digitala kanaler. Jobba med historier som skapar känslor hos dina användare i stället för att ständigt försöka sälja in vad du och ditt företag erbjuder. 

 

Syns där din målgrupp finns

I dagsläget har inget företag råd att inte använda sig av sociala medier, eftersom det är just där de allra flesta målgrupper finns. Sätt en rimlig budget för dina sociala medier, då även likes och delningar hjälper dig ranka i sökmotorer. 

 

Bygg vidare på rekommendationer

Ditt företag vinner förtroende genom rekommendationer och recensioner. Sajter som Amazon och TripAdvisor visar vägen: blivande kunder litar på upplevelser från tidigare kunder och tillåter sig därför påverkas i sitt köpbeslut. Marknadsföring via rekommendationer blir allt större. Större varumärken förlitar sig mer och mer på influencers, de har trots allt en direktkontakt med din målgrupp där de befinner sig. 

 

Optimera din webbplats användbarhet

Dina användares upplevelse förbättras genom optimering av din webbplats användbarhet.

  • Hur lättnavigerad är din webbplats?
  • Har du CTA-knappar placerade på rätt ställen?
  • Har du innehåll som är relevant och har ett värde för din målgrupp?
  • Svarar du på alla frågor dina användare kan tänkas ha?

Så, arbeta med användbarheten på din webbplats, dina tjänster och ditt innehåll. Och till sist – var öppen för feedback från dina kunder! Feedbacken hjälper dig att fortsätta utvecklas och förbättras.

 

Detta erbjuder utbildning.se för att stärka ditt varumärke online

 

Utskickstjänster

Med våra utskickstjänster kan du antingen välja målgrupp, inom kategori eller plats, för att kunna göra din marknadsföring så relevant som möjligt. Du kan även nå hela vår medlemsdatabas via en annons i vårt nyhetsbrev som skickas ut en gång i månaden. Båda är perfekt för att lyfta kommande föreläsningar, webbinarium eller utbildningar där du behöver fler deltagare! 

 

Exponeringstjänster

utbildning.se erbjuder ett flertal olika exponeringstjänster. Breda såsom panoramabanners, förstasidesannonser och olika sponsringar av artiklar. Med dessa kan du lyfta ditt varumärke, vad du står för och erbjuder.

Vill du hellre lyfta specifika utbildningar eller kommande event passar våra nischade tjänster bättre. Dessa i form av sponsringar, sidobanners, Priority listing, Facebook retargeting eller reportage. Med våra nischade tjänster väljer du själv var du vill rikta din annons – mot en kategori, specifik plats eller utbildningstyp. Med rätt innehåll håller du dig relevant och ökar dina chanser för att nå framtida utbildningsdeltagare!

 

Läs mer om annonsering på utbildning.se

Rebecca Ljunggren

Client Marketing Specialist