5 tips på hur ni kan använda sociala medier för att rekrytera utbildningsdeltagare

 


Sociala medier en viktig kanal att ta fasta på i er marknadsföring, men hur avgör ni vilken typ av innehåll ni ska dela, vilken vinkel ni ska välja och hur ni ska följa upp arbetet? Här ger vi fem bra-att-ha-tips för att optimera ert arbetssätt med sociala medier.
 

 

Att sociala medier påverkar vårt sätt att interagera och dela information idag är ingen nyhet. Även era potentiella utbildningsdeltagare vänder sig sannolikt till sociala medier för att söka mer information innan de beslutar sig för att boka en utbildning. Därför har vi samlat fem tips på hur ni skapar en framgångsrik strategi för era sociala medier.  

 1. Gör ordentlig research
För att säkerställa att ni har en bra strategi för era sociala medier är det viktigt att ni skapar rätt typ av innehåll, det vill säga tar upp frågor som era framtida deltagare faktiskt söker svar på. Så, hur tar ni reda på om innehållet ni delar kommer skapa engagemang? Svaret är ganska enkelt – genom ordentlig research! 


Vad kan ni då utgå från när ni gör er efterforskning?
 

  • Sociala medier 
  • Deltagarenkäter och utvärderingar 
  • Nationella undersökningar 
  • Konkurrentanalys 
  • Dina egna sociala medievanor
     

Ta gärna chansen att ställa frågor till de som redan valt er genom att regelbundet skicka ut enkäter till era deltagare. Ställ frågor som varför de valde er framför andra arrangörer, vilka utmaningar de upplever och vad som skulle skapa en bättre inlärningsupplevelse för dem. Med hjälp av några enkla svar kan ni få en tydligare bild av vad för typ av innehåll ni bör skapa för era framtida deltagare. 

 2. Lyft upplevelsen, inte bara innehållet
Många arrangörer fokuserar mycket på utbildningens innehåll i sin marknadsföring, men det är lätt att glömma bort att sälja in själva upplevelsen. Naturligtvis är det viktigt att informera om teknikaliteter som plats, pris och datum för kursstart, men det är oftast inte det som kommer att locka intresserade besökare att välja er utbildning i slutändan. 

Nya utbildningsdeltagare letar efter en utbildning som motsvarar deras förväntningar sett till både innehåll, kvalitet och upplevelse.  

 

Försök därför att dela innehåll såsom:  

  • Framgångshistorier – till exempel deltagare som gått utbildningen och fått ett lyft i karriären. 
  • Rundturer i lokalerna där ni visar hur miljön ser ut på plats. Finns det något unikt i era lokaler som ni är extra stolta över? 
  • Gemenskap och långvariga relationer mellan kursledare och deltagare eller utbildningsdeltagare emellan. 

 3. Visa upp er verksamhet istället för att bara berätta om den
Att använda videor och bilder är A och O när det kommer till att fånga framtida deltagares uppmärksamhet på sociala medier. Istället för att berätta om hur mycket utbildningsdeltagarna uppskattar utbildningen – spela in filmer där ni visar upp verksamheten och låt deltagarna själva berätta! 

 4. Engagera framtida deltagare med hjälp av innehåll från nuvarande deltagare
Överlåt era sociala medier till nuvarande deltagare under ett utbildningstillfälle eller en dag. Då kan de dela med sig av utbildningsupplevelsen från en deltagares perspektiv. Glöm dock inte att alla som är med på film måste ha gett ett särskilt medgivande eller liknande. 

Ni kan även använda en hashtag specifik för er verksamhet och uppmuntra deltagarna att själva ladda upp inlägg under den hashtagen. 

 5. Lyssna, utvärdera och omvärdera
När ni väl publicerat innehåll på era sociala medier är det viktigt att vara uppmärksamma på vad som faktiskt väcker intresse och engagemang, både genom att läsa kommentarer men också kolla statistiken på plattformen. Var inte rädda för att justera er strategi längs vägen! 

 

Även om sociala medier kan kännas som en stor, främmande värld är det en viktig del av marknadsföringen som ni inte har råd att gå miste om. Försök arbeta smart och sätt upp en tydlig strategi och planering så att ert arbete med sociala medier går så smidigt som möjligt. 

Denice Karlsson

Site Manager