Under januari 2023 kommer vi att utföra ett A/B-test på utbildning.se där vi testar en ny design på utbildningssidan och företagspresentationen. Testet genomförs för att optimera konverteringen och förbättra användarupplevelsen på sajten.
Att utföra ett A/B-test innebär att man testar två versioner mot varandra, i det här fallet kommer vi att testa den nuvarande designen på utbildningsidan och företagspresentationen mot en ny design. Det innebär att under tre veckor i januari månad kommer hälften av besökarna på utbildning.se se den nya designen på dessa sidor, och hälften se den nuvarande.
Vi på utbildning.se jobbar ständigt med att förbättra sajten och vårt fokus är just konverteringsoptimering och användarvänlighet. Den nya designen har tagits fram för att öka konverteringen på våra viktigaste sidor – utbildningssidan och företagspresentationen. Genom att utföra ett A/B-test kan vi säkerställa att den nya designen ger den effekt som vi vill ha.
Båda utbildningssidan och företagspresentationen har fått en uppdaterad, fräsch design. Vi har tagit bort högerkolumnen för att fokus på ska ligga på information om den utbildning eller arrangör besökaren är intresserad av, inte annat innehåll. Bilderna har fått rundade kanter för mjukare upplevelse.
Vi har också lagt till en ny konverterings-bar som lyfter det primära konverteringsalternativet (bokning, intresseanmälan eller klick till hemsida) och följer med när besökaren scrollar. Besökaren har då alltid nära till att konvertera. Även bokningssidan och intesseanmälningssidan har fått en uppdaterad design som går i linje med de andra sidorna.
Förutom datan som vi samlar in via A/B-testet kommer vi även samla in feedback från besökarna via ett formulär på sajten. Vi tar också gärna emot feedback från ni som är kunder via info@utbildning.se.
Har du några frågor? Mejla din kontaktperson eller info@utbildning.se.