Branschnyheter och marknadsföringstips för utbildningsföretag

Träffa teamet - Hon driver teamet och kommunikationen framåt

Skriven av Gabriel Seidel | Oct 13, 2025 7:49:12 AM
Namn och ålder: 
Linnéa Fredin, 37 år

Titel: 

Communications Manager 

Beskriv dig själv med tre ord:
 
Kreativ, lösningsorienterad, analyserande

Vad har du för utbildning?
Kandidat i journalistik från Linnéuniversitetet 

Hur länge har du jobbat på Keystone?
9 år

Hur hamnade du på Keystone?

Jag jobbade med TV- och reklamproduktioner efter min examen. Det var jätteroligt, men det innebar frilans och väldigt varierande tider. Jag bestämde mig för att börja om och sökte kommunikationsjobb istället. En tjej jag pluggade med jobbade på Keystone och talade varmt om dem som arbetsgivare. Så när ett jobb dök upp där var jag snabb med att söka, och på den vägen är det.

Vad innebär ditt jobb?

Många olika saker, vilket är nyckeln till varför jag har varit kvar så länge. Förutom att jag är chef för nio kreativa, smarta och roliga medarbetare får jag med jämna mellanrum möjlighet att jobba både strategiskt och operativt med de områden jag tycker är allra roligast; content, branding och PR. Det är en blandning av att lämna anbud på upphandlingar, skapa marknadsplaner för våra olika varumärken, stötta en medarbetare inför ett kundmöte och skriva artiklar på workshops tillsammans med resten av teamet. Med mycket mer!

Hur hjälper du Keystones kunder?

Mitt team ser till att sajterna rullar som de ska, att vi förvaltar den trafik som kommer in till oss på bästa möjliga sätt och ser till att vårt varumärke syns så mycket som möjligt. Nöjda användare som hittar det de söker är både i linje med vår vision och ger direkt mervärde till kunderna i form av potentiella elever, studenter och deltagare.

Berätta om en insats som du minns lite extra?

Jag gillar inte när vi riskerar att köra i gamla hjulspår, utan någon egentlig anledning. Därför försöker jag förnya och tänka om så fort det går. En del av det är att vi slopade våra gamla kundtidningar som trycktes upp varje år. De innehöll statistik över det föregående året, som hann bli daterad innan alla tidningar var utdelade och de kunde inte tas med i digitala möten. Nu kör vi med digitala, halvårsvisa rapporter som visar hur sajterna presterar och vad vår (och våra kunders) målgrupp är intresserade av. Rapporterna är interaktiva och pedagogiska och enkla att ta till sig. Plus att de inte hinner bli daterade innan vi gör nya.

Vad är ditt bästa med ditt jobb?

Mina medarbetare! Jag får leda ett helt otroligt team. Är ständigt stolt och imponerad över dem och det känns väldigt lyxigt som chef.

Vad är det mest utmanande med ditt jobb?

Att se till att alla får det de behöver. Att vara strategisk, operativ och leda är utvecklande, roligt och svårt på samma gång. Det finns alltid någonting att ta tag i eller någon som behöver något, men det är också en del av charmen med mitt jobb – det blir inte tråkigt.

Vad är ditt bästa marknadsföringstips?

Lägg lite tid på bakgrundsjobbet. Skapa en ordentlig strategi så ni har stenkoll på tonalitet, personas, USP:en med just ert varumärke och så vidare. Det är väldigt svårt att bygga en bra marknadsplan utan en stabil grund att stå på, våga låta grunden ta lite tid så går resten lättare sen.