Under 2020 kom över 70 procent av alla utbildning.se:s besök via organisk trafik. Det innebär att besökarna hittade in direkt från sökresultatet på exempelvis Google. Genom aktivt arbete med SEO och konkurrenskraftiga sökord får du mer organisk trafik till dina sidor. Men hur gör du för att bli mer synlig i sökresultatet?
Vare sig det gäller Google, sociala kanaler eller vår söktjänst på utbildning.se finns enkla knep som hjälper dig med din synlighet. Vad är SEO? Hur använder du nyckelord? Och varför är det viktigt för dig och ditt företag? Det ska du få reda på nu!
SEO (search engine optimization) eller sökmotoroptimering används för att förbättra och höja din synlighet i relevanta sökresultat. Se till att optimera ditt innehåll för att klättra uppåt, då har du större chans att nå ut till både dina nuvarande och blivande kunder.
Rent tekniskt fungerar sökmotorer så att bottar läser igenom alla webbplatser, samlar in informationen och indexerar, för att sedan låta algoritmer analysera sidorna och ranka dem med hjälp av ett hundratal olika faktorer. Det är dessa faktorer som bestämmer din plats i sökresultatet och därför bör du alltid ha dem i åtanke när du optimerar ditt innehåll.
När vår sökmotor läser igenom ditt innehåll letar den efter relevans, därför bör du alltid tänka på vilka ord du använder. Du bör använda dig av max 1-3 relevanta sökord på utbildning.se. Se till att undersöka vilka ord som är mest relevanta för dig och dina utbildningar. Därefter är det viktigt att dessa utvalda ord återkommer på fler ställen, i din titel, rubriker och texten. Ett extra tips är att välja titlar som matchar namnet på kategorin. Svårare än så är det inte att klättra och öka din relevans i sökresultatet!
Här är en lista på de ord som sökts mest på under perioden 1 januari - 31 mars 2021.