Snart är det dags för en ny termin, vilket för många utbildningsföretag innebär nya kursstarter. Missa inte att uppdatera dina sidor på utbildning.se så att du är redo när din målgrupp söker efter utbildning som allra mest.
Trafiken till utbildning.se är som störst i början av året och i början av hösten. För att inte gå miste om potentiella deltagare är det viktigt att dina utbildningar är uppdaterade med aktuella kursstarter och annan nödvändig information i tid. Vad kan vara bra att tänka på när du ska uppdatera dina sidor inför en ny termin? Vi hjälper dig!
1. Se över ditt utbildningsutbud – är det någon utbildning som saknas?
Se till att alla utbildningar du erbjuder ligger listade på utbildning.se lagom tills att användarna börjar leta. Har du nya utbildningar som ännu inte blivit publicerade på utbildning.se är det hög tid att lägga upp dem nu.
2. Uppdatera utbildningarnas innehåll i god tid
Gå inte miste om potentiella deltagare för att du missat att uppdatera informationen i dina existerande utbildningar. Se till att få det gjort så snart du har bestämt datum för dina utbildningsstarter. Det här kan du se över när du uppdaterar innehållet i dina redan publicerade utbildningar:
Om du ska uppdatera dina utbildningar lagom till en ny hösttermin rekommenderar vi dig att uppdatera senast i maj–juni. Ska du uppdatera dina utbildningar inför våren är det bra att ha uppdaterat utbildningarna redan i november–december, innan högtiderna.
3. Anpassa ditt innehåll för mobilenJa, det kan kännas tjatigt men 58 procent av våra användare besöker utbildning.se via mobiltelefonen. För den som söker utbildningar i mobilen är det viktigt att utbildningens budskap framgår tydligt och att informationen är överskådlig. På mobilens skärm upplevs texten längre än vad den gör på en dator. Se till att hålla informationen kort och koncis.
Ett av de enklaste stegen för att bygga förtroende hos en potentiell deltagare är genom att personifiera autosvaret. Forskning visar att personifiering av mailutskick ökar tilliten till avsändaren och ökar sannolikheten för ett framtida köp. Genom att använda den intresserades namn och namnet på utbildningen som personen intresserat sig för kan du inleda en mer personlig relation. Du visar på så sätt att du ser personen, vilket bidrar till en ökad tillit till dig som utbildningsarrangör.
5. Se till att alla intresseanmälningar hamnar rättKundportalen finns tillgänglig dygnet runt
I kundportalen kan du när som helst logga in och redigera dina utbildningar, se statistik, hantera recensioner och mycket mer. Lär känna kundportalen så har du full kontroll över samarbetet med utbildning.se!
Behöver du hjälp med din uppdatering? Varmt välkommen att kontakta oss på material@utbildning.se.